Minor keuze stress

Misschien zegt het woord ‘minor’ je wat, maar misschien ook niet. Misschien doet het woord je niets, of misschien begint bij jouw de stress ook op te borrelen. Bij mij namelijk wel…

 

 

Aan het einde van jaar twee is het de bedoeling dat je een minor gaat kiezen. Een half jaar lang ga jij bezig met deze minor, om zo je eigen studievaardigheden te verbeteren/verbreden in het gebied dat jouw aanspreekt. Tijdens mijn studiekeuze koos ik expres voor een brede studie, een studie waarin je nog alle kanten op kon gaan. Dit gaf mij destijds minder stress. Dat is nu, bij het kiezen van mijn minor wel een ander verhaal. Nadeel van een brede studie, heeeeel veeeel minor opties.

 

Hier zit ik dan, mijn stress voor de minor weg te typen. Ik vind namelijk alles leuk. Ik vind organiseren heel leuk, maar voeding ook, de opvoeding van kinderen lijkt me ook wel wat. Daarnaast is fitness ook echt wel tof, is samenwerken met de gemeente ook wel interessant, is de maatschappelijke kant van een andere BVO ook wel iets wat mij leuk lijkt, maar is naar het buitenland gaan ook wel heel vet! Over een aantal dagen moet ik het echt wel weten. Blijf ik in Groningen? Ga ik een minor doen binnen mijn opleiding of bij een andere opleiding van de Hanze? Ga ik naar het buitenland, of blijf ik in Nederland? Verder vind ik het helemaal niet moeilijk om te kiezen hoor.

Wat mij vooral heel bang maakt is dat ik het verkeerde kies. Ik vind zoveel leuk, interessant en tof om te doen, dat ik achteraf spijt krijg van mijn keuze. Zo’n minor iets is wel wat je verder gaat brengen in je werkveld. Als je het goed doet kan je er bijvoorbeeld ook in gaan afstuderen, als je dat zou willen natuurlijk.

 

Wat is mijn top dan?

Er zitten een aantal minors tussen de opties die mij wel aanspreekt:

-          Kracht van sport: dit is meer de maatschappelijke kant van de sport. Je kan bij een gemeente gaan stage lopen, bij het huis van de sport etc. Bij deze minor ga je vooral bezig met het gezonder maken van bijvoorbeeld gemeentes, ga je voor een bepaald doel werken, of zorg je ervoor dat er meer wordt bewogen.

-          SBI: ook wel ‘sport buisnies en innovatie.’ Binnen deze minor kan je een eigen bedrijf gaan opstarten. Ook kies je deze minor als je naar het buitenland wil.

-          Buitenland: als je naar het buitenland kan gaan, waarom zou je dat dan niet doen?! omdat het toch nog wel best spannend is. Daarnaast weet ik gewoon niet zo goed wat ik dan zou moeten doen in het buitenland. Morgen heb ik een gesprek bij een van de YMCA kampen van Nederland. Misschien is het wel een optie om bij een van deze kampen in het buitenland stage te gaan lopen

-          Gezond opgroeien: dit is een minor buiten mijn opleiding om. Bij deze minor ben je vooral bezig met het psychologische deel van het kind. Wat doen ze en waarom gedragen ze zich zo. Daarnaast ga je kijken naar de gezondheid kant en hoe kan je deze bij het kind toepassen. Daarbij moet je natuurlijk ook rekening houden met de ouders van het kind.

-          Voeding: in Utrecht vindt de minor voeding plaats. Ik moet nog veel leren qua voeding en ik denk dat een minor zoals deze mij wel veel kan helpen. Wel moet ik mij dan afvragen in hoeverre er verschillende opvattingen zijn over voeding, want die zijn er. En in hoeverre moet je het volgens een boekje leren?

 

Allemaal verschillende, maar wel echt interessante minors. Ook allemaal weer heel verschillend. Wel hebben ze een ding gemeen: gezondheid. In al mijn opties voor de minors ben ik wel meer geneigd naar de gezondheidskant. Dat vind ik zelf ook niet zo gek en ik denk jullie ook niet.

 

Als jullie een mening hebben over welke minor het best bij mij past, zeg het! Ik weet het zelf gewoon even niet.

 

 

Motivatingtam

Reactie schrijven

Commentaren: 0