Te lage hartslag

Vaak hoor je dat mensen last hebben van een te hoge bloeddruk en of hartslag. Een klacht die tegenwoordig vaak voorkomt waardoor mensen last kunnen krijgen van hart- en vaatziekten. Een oorzaak hiervan is onder andere te weinig lichaamsbeweging, een prima reden om te gaan sporten! Maar kan sporten ook een nadeel hebben?

 

Ja, bij mij heeft het vele sporten een nadeel gekregen. Ik heb namelijk een ‘te’ lage hartslag. Mijn hartslagwaardes hebben van nature altijd al aan de lage kant gelegen, maar nog wel in de norm van de ‘normale hartslag. Een normale hartslag waarde ligt namelijk tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Mijn waarde lag dan vaak rond de 65. Prima toch?! Jaa dat dacht ik ook, totdat ik nog meer ging sporten dan normaal en mijn lichaam hier niet helemaal goed op reageerde…

 

Hoe zit dit dan?

Sinds maart 2018 ben ik aan het trainen voor een 1/8ste triatlon, een opdracht vanuit mijn opleiding. Super leuk, echt! Een positief effect van veel trainen, vooral conditioneel, is dat je een betere conditie krijgt. Vanzelfsprekend toch? Met als positief gevolg een lagere hartslagwaarde per minuut in rust. Ik heb altijd gevoetbald en nooit last gehad van mijn hartslagwaarde. Ook niet toen ik in oktober 2017 stopte met voetbal en overging naar krachttraining. Tot nu eigenlijk…

Bij het trainen voor een triatlon ben je alleen maar bezig met cardio-trainingen, namelijk zwemmen, fietsen en hardlopen. Op school hebben we hiervan trainingen. Een uur zwem-, fiets- en looptrainingen. Een hele omslag voor mijn lichaam die alleen nog maar krachttraining was gewend, maar ik vond het heerlijk om weer écht bezig te zijn met cardio-trainingen. Totdat mijn lichaam opeens gek begon te doen. Dit begon met licht draaierig zijn, maar sloeg al snel om naar erge draaierigheid, soms best misselijk zijn met hoofdpijn, wat ervoor zorgde dat ik super vermoeid raakte. Na lang door zeulen met deze problemen, ben ik gisteren toch maar eens naar de dokter gegaan. Hier kwamen niet echt dingen uit die ik niet wist, mijn hartslagwaardes waren wat aan de lage kant. Ja, dit is iets wat ik al jaren hoor, alleen was het nu echt wel laag! Mijn waarde zat op dat moment op 56… Ik heb al vaak, wat ik dan zie op mijn FitBit, een hartslag van 47 als ik wakker word, maar ik dacht dat dit wel okee zou zijn omdat ik dan helemaal in rust was. Niet helemaal dus. Maar er moest ook even bloed geprikt worden, aangezien ik waarschijnlijk bloedarmoede zou hebben met een tekort aan ijzer en vitamine D.

 

Dus, ik zeg niet dat je niet meer moet gaan sporten en dat sporten ervoor kan zorgen dat je opeens gaat flauwvallen, aangezien mijn klachten gepaard gaan met waarschijnlijk bloedarmoede en een tekort aan ijzer en vitamine D. Wel wil ik aan jullie meegeven dat je goed naar je lichaam moet luisteren. Dit heb ik namelijk niet gedaan, aangezien ik hier al maanden mee loop en nu pas naar de dokter ben gegaan. Als je lichaam opeens gek begint te doen, denk dan niet dat het wel zal meevallen als het dagen aanhoudt. Dit deed ik en ik ben nu wat verder van huis dan als ik eerder naar de dokter zou zijn geweest. Probeer tijdens het sporten en tijdens je dagelijkse activiteiten je hartslag in de gaten te houden, zodat je weet waarom je je voelt zoals je je voelt.

 

Een woensdag weetje vandaag.

 

Xoxo,

 

Motivatingtam

Commentaren: 0