Dat is pech, zuivel weg!

Een beetje een cynische  titel, maar ik ga het uitleggen. Donderdag was het dan eindelijk zover, ik had mijn 'lichamelijke onderzoek.' Het is een groot woord, maar het viel mee. Bij een Mesoloog, alternatieve geneeswijze, was ik donderdag vanaf 9:00uur te vinden. Via bijzondere technieken ging zij onderzoeken of ik wat at, waar mijn lichaam eigenlijk niet zo vrolijk van werd. Op het te veel ballen in de lucht houden na, kwam er wat anders uit. Mijn maag wordt helemaal niet vrolijk van zuivel  van de koe. Best wel vervelend als je elke dag volop gebruik maakt van zuivel van de koe. Denk aan kwark, melk, repen, eiwitpoeder etc. Ik heb dus waarschijnlijk een lactose intolerantie van de koe...

https://lactosevrijzijn.nl/lactose-intolerantie/
https://lactosevrijzijn.nl/lactose-intolerantie/

Wat is dat dan, een lactoseintoleranctie?

Laten we beginnen met lactose. Lactose is een suiker in de melk en in melkproducten voorkomt en wordt ook wel melksuiker genoemd. Om lactose te kunnen verteren heeft je lichaam een enzym lactase nodig. Lactase wordt in de dunne darmwand aangemaakt. Als je lichaam geen of niet voldoende lactase aanmaakt, kan lactose in onze voeding niet goed worden verteerd. Lactose komt dan onverteerd in de dikke darm terecht. De bacteriën in de dikke darm, de darmflora, gaan vervolgens de lactose 'vergisten'. Hierdoor kunnen klachten ontstaan en is er spraken van een lactose-intolerantie. Het tekort aan lactase is dus de oorzaak van de klachten die ik heb. Maagklachten, misselijkheid en vermoeidheid. Er zijn verschillende vromen van lactose-intolerantie, afhankelijk van de oorzaak. Een intolerantie zoals deze kan al bij de geboorde aanwezig zijn, maar kan ook ontstaan op de kinderleeftijd of bij volwassenen. 

Waar zit het in?

Er is maar een soort behandeling van een lactose-intolerantie. Namelijk het weghalen van lactose uit de voeding. Helemaal lactose vrij eten is vaak niet nodig, kleine hoeveelheden lactose geven meestal geen klachten en zijn ook niet schadelijk. 

 

Lactose in voeding en medicijnen:

- Zoete melkproducten zoals gewone melk, chocolademelk en melk met (fruit)smaakjes

- Smeerkaas en de meeste buitenlandse kazen

- Roomboter, slagroom, koffiemelk, room en crème fraîche

- Vla, pudding, pap en andere zuiveltoetjes

- Zuivel frisdranken op basis van wei zoals Rivella

 

Wat betekent dit voor Motiavtingtam

Eerlijk gezegd niet zoveel. Ik zie nu veel kansen. Arla heeft lactose vrije kwark en melk. Daarnaast is het ijs van Perfect World vegan en kan ik dat ook gewoon eten. De tijd waarin we nu leven heeft zich al goed ontwikkeld op het gebied van voeding, waardoor ik mij geen zorgen hoef te maken over eten. Toen ik het net hoorde was ik vooral bezig met het eten wat ik opeens allemaal niet meer mocht eten, super dom natuurlijk! Ik probeer nu naar kansen te zoeken. Ik ga namelijk mijn kennis op een heel nieuw gebied verbreden. En de recepten die ik maag worden lactose vrij, maar dat betekent niet dat jullie ook zo moeten eten. Jullie kunnen gewoon je normale kwarkje en je normale melk in mixen. 

 

Samengevat: ik ga tot en met 12 juli geen lactose van de koe eten, om zo te kijken of ik er lichamelijk op verbeter. Geen lactose eten is echt geen straf, maar meer een nieuwe deur die opengaat naar een andere hoek van het 'gezonde' eten. 

 

Ik ben klaar voor een nieuwe uitdaging en ik hoop jullie ook!

 

Xoxox

Motivatingtam. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0