The first ‘real’ experience of being a backpacker

Uncomfortable, lonely and kind of weird, in other words: the first few days. But after that a big change were I found a little bit of the backpackers vibe. Only Dutchies in Sapa and not a female-room, but by accident a mixed room with only boys.

De eerste dagen mega onwennig, lonely en gek. Met daarna een dikke omslag, waarbij de backpackers vibe beetje bij beetje ontstaat. Only Dutchies in Sapa en geen female-room, maar perongelijk een mixed room met only boys. 
Voordat ik begin aan mijn reisverslag wil ik 1 ding kwijt. Elke backpacker heeft het over hoe tof het allemaal is. Wat voor vette dingen je gaat doen en hoeveel leuke mensen je wel allemaal niet leert kennen. Maar niemand heb ik ooit gehoord over het realistische begin. 
Want hoe tering eng is het gevoel voorafgaand je reis wel niet. Hoe gek voel je je als persoon dan wel niet dat je van plan bent om alleen naar Azie te gaan?! Ik in ieder geval wel. Want holy moly, want vond ik dat echt eng. Je weet niet wat je gaat doen en wat je te wachten staat. Je bent alleen in een mega vreemd land en je moet maar hopen dat je het allemaal bevalt. Je gaat alleen naar bed en wordt alleen wakker. Aan het begin voelt het allemaal zo onwennig en voel je je soms echt wel ellendig, omdat je echt niet meteen in die ‘heerlijke’ backpackers vibe komt.

Na een lange vlucht van Amsterdam naar Bangkok, met een 5-uur durende tussenstop in Moskou, was ik dan echt in Bangkok aangekomen. Nog geen 24 uur geleden had ik liever de trein naar huis gepakt, niet te bedenken dat ik het toch zou doen. In Bangkok had ik hotel geboekt voor 1 nacht om vervolgens zondag 18 november door te vliegen naar Hanoi, Vietnam. 
Tijdens mijn tussenstop in Moskou had ik een goeie ingeving en maakte ik opnieuw een boeking bij een ander hotel in Bangkok. Ik wist opeens wat ik nodig had: een transfer van het vliegveld naar het hotel en terug, zodat ik mij daar geen zorgen over hoefde te maken. Daarnaast wilde ik echt luxe! Door mij moeheid in Moskou was ik een beetje aan het overdrijven en had ik, voordat ik er erg aan had, een triple room geboekt haha. Dus ik kwam aan in Bangkok, gesloopt en kwam in een luxe fancy pantsy kamer waar ik toen wel u tegen kon zeggen. Dit deed mijn humeur zeker wel goed. 

Na een best wel onrustige nacht, werd ik helaas weer wakker met enorme maagkrampen. Ik kon die avond ervoor ook niets eten. Dit was zeker weer een slecht begin… Ik had de wekker om 8:00uur gezet, aangezien ik om 11:00uur zou moeten uitchecken. Ik wilde graag rustig aan kunnen doen. Uiteindelijk kon ik mij om 9:30 uit bed slepen, om toch maar eens proberen te ontbijten.Helaas zonder succes. Het liefst lag ik alleen maar op bed en deed ik niets anders. 
Na het uitchecken werd ik naar het vliegveld gebracht, waar ik nog 5 uur zou gaan wachten op mijn vlucht. Met een heerlijke Kerst Netflix film met als hoofdrolspeelster Vanesse Hadgens, kwam ik de tijd wel door en was ik voordat ik het wist, na de hele vlucht geslapen te hebben, in Hanoi. Hier ging het ook allemaal soepel en werd ik door een taxi gebracht naar mijn hostel. Nog steeds was het allemaal onwennig, maar Holland is everywhere aangezien er een Nederlands meisje op mijn kamer sliep. Meteen gaf ze mij allemaal tips en zijn we samen gaan avondeten. Vroeg in de ochtend zou zij vertrekken naar Sapa, dus bedje in en slapen.
Echt een prima start zo! Alleen werd ik maandag wakker en voelde ik mij echt alleen. Ik sliep nog met drie Aziatische meisjes op de kamer en eigenlijk weet je gewoon dat je daar niet zoveel aan hebt,omdat ze altijd samen samen zijn. Om 9:30 werd ik wel uitgerust wakker en had ik voor het eerst ook zin in ontbijt #GoedTeken. Omdat ik mij best wel alleen en een soort van ellendig voelde, beslootik op pad te gaan. Even een moneybelt en simkaart kopen. Deze kaart bij het hostel installeren en vervolgens maar naar het Friends&travel bureau gaan om wat tours te boeken. Ik wilde wat doen,want dit was niet chill. En het had zo moeten zijn. De aardiger mevrouw daar had een hele tour van noord naar zuid uitgestippeld toen er ondertussen een meisje naast mijn ging zitten om een tour teboeken. Ik hoorde haar praten en zij hoorde mij praten: NEDERLANDS!  Vervolgens heb ik heerlijk met haar zitten kletsen, zijn we naar het vrouwen museum geweest, hebben we wat gegeten en gingenwe een bezoekje brengen aan het spoor hier in Hanoi. Vervolgens beiden even chillen bij het eigen hostel en samen in avond de dag afsluiten met een heerlijk diner. Een diner dat ik niet snel vergeet,aangezien onze tafel opeens werd opgetild en iedereen die buiten zat naar binnen moest. Ik dacht het gaat zo keihard regenen ofzo, maar nee hoor, de politie kwam langs. Tafels buiten hebben staan isillegaal bij een aantal tenten, dus het valt dan totaal niet op dat er allemaal mensen binnen staan, de tafels rommelig staan en er zelfs tafels en stoelen ingeklapt bij de ingang staan. Het mooiewas vooral dat de ene agent zijn mobiel belangrijker vond en de andere agent van zijn sigaret an het genieten was, terwijl er ondertussen een mevrouw al bellend op de scooter voorbij rijdt. Een goeieafsluiting van de dag. Hoe een dag zo kan veranderen is echt magisch! 
De volgende dag gaat mijn wekker om 5:30, want ik ga naar Sapa. Nu gaat de reis ‘echt’ van start. 6 uur lang rijden met de bus, om vervolgens twee dagen te gaan hiken door de mooie en groene rijstvelden in Sapa. Op de eerste dag stond er een hike van 12 kilometer op de planning. Het weer was helaas niet optimaal, waardoor we niet helemaal hebben kunnen genieten van de natuur. In de avond kwamen we aan bij de homestay waar we die nacht zouden verblijven. Ik was met 3 andere Nederlandse mannen en bij de homestay waren er nog eens 7 andere Nederlanders. Genieten was dat. De volgende dag was het weer stukken beter en waren de vieuws ongelofelijk mooi. De zware klim-hike van 14 kilometer was zo voorbij en voordat ik het wist zaten we met de groep alweer in de bus voor de terugreis naar Hanoi. Door de Hollandse gezelligheid vlogen deze 6 uur voorbij en kwam ik rond 21:00uur in de avond aan bij mijn hostel: Little Charm Hostel. Een die nog maar 3 maanden open is, voor mij doen ook best luxe is en prima betaalbaar is. 
Het gekke is dat ik mij, zelfs na die twee super dagen, bij het hostel weer best alleen voelde ofzo. Ik vond het dus tijd voor een sinner met Tamar, lekker eten en Netflix avond. Helemaal toen ik erachter kwam dat ik geen female-, maar per ongelijk een mixed room had geboekt en met allemaal jongens op de kamer sliep. Maar elk nadeel heeft zo zijn voordeel want:..
De laatste ochtend in Hanoi heb ik, na een alleen voelende start, een super dag gehad met een van de jongens uit die kamer en 2 anderen die hij had leren kennen in het vliegtuig. Een prima historisch en chill dagje in Hanoi en tevens mijn laatste dag in Hanoi. Ik vertrek morgen namelijk voor een cruise naar Halong Bay, verblijf een nacht op Cat Ba eiland en reis vervolgens door naar Nimh Bin. We gaan nu echt naar het zuiden. 

Ik heb het gevoel dat ik dag per dag steeds meer in de backpackers ‘vibe’ kom. Ondanks dat elke dag hier echt letterlijk opnieuw start, omdat je elke dag weer nieuwe mensen wil en gaat leren kennen. 

Keep you updated!

Xoxo,

Tam 

Reactie schrijven

Commentaren: 0