Week zonder vlees #VEGAN

Misschien heb je het meegekregen, misschien ook niet. Maar deze week is het de week zonder vlees. Ik zag hier een extra uitdaging in, namelijk de vegan week. In plaats van alleen geen vlees eten deze week, ga ik ook geen dierlijke producten eten. Ik wil deze week ervaren hoe mijn lichaam reageert op alleen maar plantaardige producten. Een uitdaging die ik leuk vind en die mij nu, op natuurlijk nog maar dag 2, goed bevalt. 

Waarom vegan?
Waarom maak ik van de week zonder vlees een week zonder vlees+… Als mensen mij vroegen waarom ik vlees at zei ik eerst altijd:

1.       Omdat ik vlees lekker vind

Daarna kwam de tweede ‘smoes’

2.       Voor de eiwitten

Eigenlijk geen goede reden om een keer in de week geen vlees te eten. Om dan nog wat extra’s bij te dragen aan het milieu dacht ik: ‘waarom ook niet, we gaan plantaardig deze week.’

Eerst dacht ik dat ik dan echt bijna niets meer mocht hebben, maar jeetje wat valt dit mee! Ik ben al een tijdje gestopt met producten die koemelk bevatten, dus die struggle had ik niet. Mijn enige struggle is het niet eten van eieren. Deze gebruik ik vaak in mijn ontbijtjes, maar er zijn genoeg opties zoals: banaan, appelmoes, chiazaad en lijnzaad en ga zo maar door.

 

Deze week hou ik een vlog bij over hoe deze week mij afgaat, maar eerst het belangrijkste. Een week geen vlees!

https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/vlees-vis-of-vega/vlees/
https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/vlees-vis-of-vega/vlees/

Waarom geen vlees?
Bijna alle Nederlanders zijn gewend aan een stukje vlees op z’n bord elke dag. Nu er meer bekend wordt wat de gevolgen zijn van vlees eten, is het misschien handig om een extra keertje na te denken voordat je weer wat vlees toevoegt aan je avondeten.

Vlees veroorzaakt namelijk 40% van de klimaatbelasting door voedsel van de gemiddelde Nederlander. Een productie van 1 kilo vlees is ongeveer 5 kilo aan plantaardig voedsel nodig. In de loop van de jaren zijn we steeds meer vlees gaan eten. Wat nu 40 kilo vlees is per kaar, per individu, was 50 jaar geleden 40 kilo gedeeld door 2. De veehouderij die vlees produceert stoot broeikasgassen uit, verbruikt veel water, heeft wereldwijd veel ruimte nodig voor de verbouw van veevoer en kan een mestprobleem veroorzaken. Minder vlees eten kan dit allemaal tegen gaan.

 

 

Besparen week geen vlees

Als je een week geen vlees eet bespaar je 130 LITER WATER die anders was gebruikt voor irrigatie voor productie van veevoer, veehouderij en de productie van je dagelijkse portie vlees

Eet je een week geen vlees dan kan je 76 KILOMETER AUTORIJDEN. Je bespaard namelijk 13,3 kg CO2eq, ook wel de uitstoot tegen gassen

Als laatste bespaar je 770 GRAM DIERENVLEES. Gemiddeld eet een Nederlander 110 gram vlees per dag, bestaande uit 14% rundvlees, 13% varkensvlees, 17% kippenvlees en 48% bewerkt vlees.

 

Een kleine verandering kan het verschil maken

Ik snap dat een week geen vlees eten best wel enthousiast is. Natuurlijk helpt het al om 1keer in de week je vlees te veranderen even geen vlees. Per dag in de week geen vlees komt al neer op het besparen van 6 kilo aan vlees, 565 kilometer rijden met de auto en 1000 liter aan water.

 

Ik zeg, allemaal maar 1 dag in de week even geen vlees. Dan kunnen we dat daarna wel uitbreiden.

 

Dikke kus,

 

Tams

Reactie schrijven

Commentaren: 0