YAR: Youth At Risk

Ik heb het de afgelopen weken vooral gehad over mijn reis en mijn vegan lifestyle. Maar wat doe ik zelf nu eigenlijk? Ik bedoel: mijn school is weer begonnen, maar heb ik jullie hier helemaal niets meer over verteld. Aangezien ik vandaag in België ben, tot en met vrijdag, leek dit mij een mooi moment om maar eens te delen wat ik nou eigenlijk aan het doen ben.

 

Sinds vorig jaar juni ben ik geïnteresseerd geraakt in verschillende processen. Processen die plaatsvinden in een groep en processen die plaatsvinden bij het individu. Tijdens mijn eerste kennismaking met deze les wist ik meteen dat ik hier meer van wilde weten. Ik ben mij meer gaan verdiepen in verschillende modellen, heb meerdere lessen gevolgd en een masterclass communicatie. Tijdens mijn backpack reis heb ik veel kennis toe kunnen passen en heb ik sinds dat ik terug ben mij weer meer verdiept in dit onderwerp.

 

Op dinsdag en donderdag ochtend volg ik de minor: adventure, sport and tourism, waarbij ik mij meer focus op het gedrag van het individu, van een groep en op verschillende modellen. Daarnaast volg ik op woensdag de minor: actieve, gezonde leefstijl, die wat modellen herhaald maar vooral de kans biedt om de kennis toe te passen in de praktijk. 

YAR

Nu ben ik dus in België. Waarom? Doordat ik zo bezig ben met processen en verschillende communicatiestijlen, werd ik een aantal weken geleden gevraagd om te helpen bij het project YAR: Youth At Risk. YAR richt zich op jongeren tussen de 15 en 21 jaar met een complexe problematiek en jongeren met een combinatie van problemen op verschillende levensdomeinen. YAR biedt deze jongeren de kans om hun leven terug op de sporen te krijgen. De programma’s laten jongeren ervaren dat zij zelfverantwoordelijk zijn voor hun keuzes. Niemand anders! En dat het maken van bewuste keuzes de eerste stap is om hun leven of woonsituatie zelf in handen te nemen.

YAR-coaching is een gestructureerd programma opgedeeld in drie fasen:

 

1.       Het voortraject met een looptijd van tien weken

2.       De intensieve residentiële trainingsweek die zes dagen duurt

3.       Het na traject waarbij de jongeren een coach toegewezen krijgen voor een periode van 32 weken of acht maanden.

 

YAR Vlaanderen streeft ernaar dat jongeren tijdens hun deelname aan het coaching programma in hun eigen leefomgeving verblijven, omdat dit de meeste leerkansen biedt en de methodiek in dergelijke situaties het best werkt.

Mijn rol hierin is heel klein. Met paar mensen van de opleiding gaan we twee dagen bouwen om de outdoor dag zo strak mogelijk hebben staan, zodat de jongeren hun grenzen gaan verleggen. Daarnaast ga ik op de outdoor dag meekijken hoe de processen gevoerd worden. Veel kijken en leren dus. Maar waarom ga ik mee en wat weet ik hiervan?

https://www.yarvlaanderen.be/

Communicatiestijlen

Wat zijn dat nou precies, communicatiestijlen? Makkelijk gezegd: de manier waarop iemand communiceert. Je merkt zelf wel dat de communicatie met de ene persoon makkelijker gaat dan met de ander. Dit heeft te maken met de manier waarop mensen communiceren. Voor deze kennis heb ik een masterclass communiceren gevolgd bij Richard Veldboer, waarna ik opeens begreep waarom ik met een aantal mensen totaal niet kan communiceren en met welke mensen wel. Ook hebben we tijdens deze masterclass geoefend om te communiceren in een andere stijl. Lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Communiceren op een ander niveau dan jezelf is raar en voelt niet ‘veilig’. Maar hierdoor bereik je soms wel meer dan te blijven communiceren op je eigen niveau. Bij bepaalde mensen hou ik nu expres eerst een persoonlijk praatje voordat ik tot mijn punt kom, omdat ik weet wat voor communicatiestijl zij zijn.

 

Processen

Nu ik wist dat er verschillende manieren van communiceren zijn, was het voeren van een proces ook makkelijker. Een mooi voorbeeld is van maandag 1 april (geen grap).  Ik zou helpen bij een project die deeltijdstudenten van social study zouden hebben. Zij kwamen langs op de outdoor baan in Groningen en gingen in studieteam een aantal teamgames volgens om hun eigen samenwerking te verbeteren. Ik heb deze dag vorig jaar ook ondersteund, maar toen was mijn kennis nog veel beperkter. Toen leek de dag ook veel langer en moeilijker. Nu was het twee keer knipperen en waren we alweer klaar.

Het mooie nu was dat de groep aankwam en er een openingspraatje werd gegeven. Er zijn dan altijd mensen die meteen ergens op reageren. Voor mij begon er meteen een lampje te branden en kon ik ze onderverdelen in een van de vier communicatiestijl. Hierdoor was het gedrag van die persoon voor mij meer voorspelbaar, dan het zou zijn als ik de verschillende communicatiestijlen niet zou kennen. Zo verliep de hele middag eigenlijk. Tweedejaars outdoor studenten en de leerlingen van de AGL (actieve, gezonde leefstijl) minor gaven een teamgame en gingen deze evalueren. Ik zou bij de evaluatie staan en aanvullen waar dat nodig zou zijn. Omdat ik per groep al een aantal mensen had kunnen onderverdelen in een communicatiestijl, kon ik de leerlingen voor de evaluatie al helpen waar ze op moesten letten en wat handig was om te weten bij de evaluatie. Hierna kon ik bij sommige mensen ook iets dieper doorvragen, omdat ik eigenlijk wel wist dat zij dat niet erg zouden vinden.  Omdat ik nu meer kennis had, was ik minder bang en durfde ik hierdoor dus meer te vragen en liep de evaluatie (het proces) echt heel goed bij elk studieteam.

 

Paar dagen genieten en veel leren in België dus. We gaan zien hoe het is en wat ik leer.

 

Xoxo,

 

Tam

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Paula (zaterdag, 06 april 2019 23:23)

    Wat mooi Tamar! Praat ik graag eens over met je door! Liefs