Reis 31, Dordogne: Collega's willen kaas en de groep wil niet naar huis

Na een hele vette en mooie reis in Kroatië, was ik 3 dagen thuis voordat ik zou vertrekken voor mijn tweede reis dit seizoen. Rust pakken, kleding wassen, familie en vrienden weer zien, koffer weer inpakken en door! 30 juni reed ik in een busje naar Zwolle om daar collega Daan op te halen. Vervolgens reden wij door naar Nijmegen, Breukelen, Eindhoven en Maastricht en vertrokken Daan, Ruben en ik met 15 man naar de Dordogne. 12 dagen genieten tussen de bergen, in de natuur en van de cultuur.

Nadat we iedereen bij de opstapplaats hadden opgehaald reden wij door naar de eerste stop. Orleans in Frankrijk. Hier zouden wij de eerste overnachting hebben. Dus zo gezegd, zo gedaan en 1 juli reden we voor de laatste 5 uurtjes door naar Cazals in Frankrijk. Ik heb nog nooit zo’n soepele reis gehad kan ik je vertellen. Het was super rustig op de wegen dus hadden we geen last van files.

Na een kortere tweede reisdag kwamen wij rond half 5 aan bij de huisjes op het park. Wij verdeelden de kamers en het was tijd voor wat rust. De koffer uitpakken, alles uitstallen en om half 6 kon er worden begonnen met koken. Met een groepje sneden we de paprika’s en courgettes die door de vegetarische pasta zouden gaan. 2000 gram Italiaanse roerbak groente, paprika’s en courgettes. Superlekker, super voedzaam en vullend.

Na het avondeten ging iedereen lekker bij de huisjes chillen. Speelde ik met de collega’s nog wat kaartspelletjes en vertrokken ook wij naar dromenland.

Op de dag waarop de eerste activiteit zou plaatsvinden begonnen wij de dag met een gezamenlijk ontbijt. Dit deden we elke dag. Wij haalden stokbrood of ander brood, beleg, bakten soms eieren en zorgden wij ervoor dat er verse koffie en thee klaarstond, zodat iedereen elke ochtend kon genieten van een goed ontbijt. Na het ontbijt vertrokken wij naar rotswanden waar 55.000 jaar geleden een dorp in was gebouwd. In drie verschillende groepen liepen wij hierlangs. Bij elke stop vertelde ik iets over het onderwerp dat daar centraal stond en waren wij twee uur bezig bij deze rotsen. Daarna was het lunchtijd, gingen we boodschappen doen en was het daarna alweer tijd om naar huis te gaan en om te koken. Wraps met heel veel groente en een zelfgemaakt sausje stonden op de planning. Iedereen was weer lekker aan het smikkelen en vertrokken met een volle buik weer naar de huisjes.

Activiteit nummer 2 alweer! Na het ontbijt reden we een halfuurtje naar de locatie. Wij gingen eerst met z’n allen de boot op in een dorpje waar ons van alles werd verteld over het dorpje en de geschiedenis ervan. Dit dorpje is namelijk het meest bezochte dorpje van heel Frankrijk. Na de boottocht was het alweer lunchtijd en reden wij vervolgens door naar een heel mooi kasteel. Een kasteel dat in 1966 gerestaureerd is en nu een van de meeste bezochte kastelen is in heel Zuid-Frankrijk door de enorme geschiedenis van het kasteel. Daarna was het alweer tijd om naar huis te gaan om te gaan koken. Kip, kerrie, rijst, paprika, courgette en broccoli stonden er op de eet planning. Ook deze keer met een zelfgemaakt sausje. Super smaakvol genoten wij allemaal weer van het eten. In de avond was het WK-avond en won Nederland, in mijn geval vond ik dit best verrassend, van Zweden. Dus een klein feestje, laat slapen maar wel met een gelukkig gevoel het bed in.

De volgende dag wilden wij wat doen met wat meer actie. Kanoën was het idee. Bij een Nederlands mannetje huurden we de kano’s en hebben wij ons allemaal enorm vermaakt op het water. In de ochtend gingen we allemaal varen en na de lunch was het zwemtijd. De tijd vloog echt voorbij, want opeens was het alweer tijd om te gaan. Er moesten nog veel boodschappen worden gedaan, aangezien er een BBQ-feestje op de planning stond. Grill master Ruben, overgevlogen uit Amerika, zou het vlees voor ons klaarmaken en na het heerlijke eten zou muzikant Dando voor ons gitaar spelen en zingen. Alleen het kampvuurtje en de marshmallows miste ik nog, want wat was het gezellig. Samen zingen en luisteren naar het mooie gezang. Heel relaxt was dit. We hadden al zo’n chille dag gehad en dan ook nog eens met zo’n fijne afsluiting. Wel gingen we allemaal wat eerder ons bed in, aangezien we nog moe waren van de wedstrijd van de Leeuwinnen.

Na al die drukke dagen besloten we om een rustdag in te plannen. Lekker zwemmen bij een mooi meertje en bijkomen. Het water was heerlijk verkoelend. We konden lummelen, badmintonnen en kaartspelletjes spelen in de zon en in de middag genieten van weer een heerlijke lunch. Ook hadden we een extra vriend op bezoek, want meneer snakey sisste even langs. Ja, die leven ook in het water. Gelukkig was iedereen toen het water alweer uit en hadden we al besloten om terug naar de huisjes te gaan. Hier gingen we met z’n allen nog wat lekkere drankjes en eten nuttigen. Daarna wilden er nog een paar zwemmen bij het zwembad en begon voor ons om 5 uur het kookfestijn. Er stond een verrassing voor de deelnemers op de planning. Wij gingen zoveel mogelijk pannenkoeken bakken voor iedereen. Het was de bedoeling dat zij deze dan zouden versieren met snoep, koek, fruit, sprinkels etc. Als iedereen klaar was moesten de handen op de rug en begon de wedstrijd wie als eerste de pannenkoek op had gegeten zonder het gebruik van de handen. Het was een nek aan nek race, maar Ruben won. Hij heeft ook al wel wat meer ervaring natuurlijk. Deed Ruben niet mee dan was Herman de gelukkige winnaar die met een gezicht onder het slagroom en chocolade tevreden als eerste deelnemer zijn pannenkoek op had. Na de wedstrijd kon iedereen lekker rustig ‘normaal’ pannenkoeken eten. Iedereen was kapot, dus was het tijd om het bed in te duiken. Voor 10 uur gingen, ook wij, naar binnen en vertrokken we snel naar het bed om vervolgens uitgerust wakker te worden voor een dagje naar de tuinen.

De tuinen lagen in hetzelfde gebied als die van het kasteel. De tuinen waren bijna een kilometer lang en bezaten allemaal mooie planten, bomen, uitzichten en een Via Ferrata. Heerlijk liepen we de ochtend door de tuinen heen en genoot iedereen van de schaduwen die de bomen ons gaven. In de middag ging een groot deel van de groep de uitdaging aan om de Via Ferrata te doen. Ik bleef achter met de rest van de groep en omdat het zo warm was besloten we om lekker een terrasje te pakken en te genieten van een koud drankje in de schaduw. Na de tuinen moesten er nog even boodschappen gedaan worden voordat we naar een pizzeria zouden gaan. In het dorpje Domme gingen we uiteten. De bediening was zo leuk en zo snel en de pizza’s waren enorm lekker. Echt genieten dit! In de avond had Ruben besloten om te vieren dat hij zijn Hbo-diploma in de pocket had. Hij kreeg de dag ervoor namelijk het goede nieuws dat hij de laatste puntjes binnen gesleept had. Ik wilde eerst nog even de vlog deel 1 in elkaar flansen en sloot daarna bij het kleine feestje aan. Lekker kletsen en spelletjes spelen.

Zondag was de dag van de markt. Elke zondag heeft Cazals zijn lokale markt. Dus zondag was het voor ons de Franse dag. In de ochtend lagen er croissantjes, chocolade broodjes en verse broden op tafel en konden we na het ontbijt naar de markt gaan. Een markt met veel kaassoorten, verschillende wijnen, tappenade’s, olijven etc. Alles wat je in Frankrijk verwacht te zien op een markt was er. Na de ochtend lunchten we bij de huisjes en kon er daarna gezwommen worden. Omdat de Nederlandse vrouwen om 17:00 uur al speelden gingen we ook wat eerder dan normaal eten. Op de Franse dag kwamen er verschillende belegsoorten op tafel voor het brood. Denk aan bruchetta en tapenade’s van de markt. Verder begonnen we met een soepje en kwamen vervolgens de kaas- en vleesplankjes op tafel. Verder wat gebakken aardappelen en een koude pastasalade. Geniet-on was dit! Helemaal omdat we tijdens het eten konden kijken naar de wedstrijd van Amerika tegen Nederland. Helaas was het geen winst voor Nederland, maar wel een gezellige avond met iedereen en met genoeg eten.

Maandag, de een na laatste activiteiten dag alweer… Wel eentje voor in de boeken, aangezien we de mooiste grotten van Europa gingen bezoeken. Een deel van de groep ging het eerste deel met de trap en een klein deel ging met de lift. Vervolgens moesten we allemaal het laatste deel naar beneden lopen en waren we 103 meter onder de grond, in de grotten. Daar werden we opgevangen door een bootje die ons verder de grot in voer. Hier kon iedereen genieten van super blauw, helder water midden in de grot. Verschillende meren en ontzettend veel stalagmieten. Ik denk dat 99% van de groep aan het genieten was. Ik werd er weer even aan herinnerd waarom ik grotten niet zo leuk vind. Metaal zitten grotten bij mij wel goed en vind ik het altijd super interessant. Maar lichamelijk reageert mijn lichaam zo raar op grotten. Deze keer helaas ook, maar ook echt in het kwadraat. Dus Truus was enorm gelukkig toen we de grotten uit waren, pakte even haar moment maar was opeens super misselijk en slapjes. Dus thuis maar even rust genomen. De grotten waren mooi, maar ik ga daar toch liever niet zo snel meer in. In de avond aten we lekkere pasta en ging iedereen vroeg naar bed, om frit en fruity klaar te staan voor de allerlaatste activiteit.

De Rocamadour. Een bedevaart plaats in Frankrijk. Hier konden we genieten van een oud kasteel, een oude kerk en het oude centrum. In de kerk zag je echt hoe Katholiek de Fransen waren. Dit was best wel intens om te zien. Helaas was het rijden naar de Rocamadour meer dan een uur en konden we niet heel lang blijven, aangezien we wilden afsluiten met een feestelijke BBQ. Zo gezegd zo gedaan en iedereen genoot met volle teugen van het lekkere eten. Na het eten was het alvast spullen inpakken, het huisje schoonmaken en de avond afsluiten met het mooie gitaar spel van Daan en het gezang van Daan en Ruben.

Toen was het echt zo ver, we moesten vertrekken. In de ochtend van 10 juli vertrokken we om 10:00 uur van de camping. Het eerste hotel was maar vier uur rijden, waardoor we ook niet te vroeg hoefden te vertrekken. Na een super voorspoedige reis kwamen we om vijf uur aan bij het hotel. Werden de kamers verdeeld, was het even bijkomen en gingen we om 18:00uur eten bij, jawel, de Burger King. Heerlijk #kuch.

Nu is het nog even genieten op de kamers en morgen gaan we de laatste kleine 700 kilometer rijden richting Nederland.

Ook deze reis was weer genieten. Niet te vergelijken met Kroatië, aangezien dit een actievere reis is. Ik heb weer genoten van iedereen en blijf mij echt elke keer verbazen hoe eerlijk, lief en fijn deze doelgroep is. Wij kunnen allemaal nog zo veel van ze leren! Alles is puur, soms iets te puur, maar wel hoe ik vind dat het hoort. Deze reizen, deze doelgroep en alle leuke collega’s blijven voor mij keer op keer een inspiratie om de volgende reis nog beter te draaien en om tijdens de volgende reis nog meer te genieten van alles mooie momenten.