What's next?

De zomervakantie is bijna aan zijn einde, school gaat weer beginnen en de reizen zijn zo goed als klaar… Helaas helaas, het is gedaan met de lange vakantie. Nadat ik drie maanden in vier verschillende landen ben geweest, waarvan ik tussendoor maximaal tien dagen in Nederland ben geweest, begint aanstaande maandag de introductieweek voor de eerstejaars alweer hier in Groningen. Ik vind dit idee zo gek en ook best wel spannend. Voor mijn gevoel heb ik het afgelopen schooljaar niet heel veel gedaan aan school en weet ik dat er een pittig jaar op mij te wachten staat. 


Vorig jaar stond ik heel anders in het feit dat school weer zou beginnen. Ik had namelijk de keuze gemaakt om een half jaar te stoppen met school. Ik werkte drie maanden en ging vervolgens drie maanden op reis. Als ik nu terugdenk aan hoe ik toen was en nu, ben ik stiekem best wel trots. Ik heb zo’n groei meegemaakt het afgelopen jaar. Misschien dan wel niet in het hele school gebeuren, maar wel in ervaringen. Ik ben trots dat ik vorig jaar de keuze voor mijzelf heb gemaakt en trots op mijzelf dat ik een nog beter, vrolijker, enthousiaster en een mooier persoon door ben geworden dan hoe ik was vorig jaar.

Het nadeel van dat de zomervakantie afgelopen is vind ik altijd dat mijn doelen opnieuw moeten worden gesteld. Voor de vakantie had ik allemaal doelen in de vakantie die te maken hadden met werk, reizen en de minor opdracht van school die ik in de zomer ging uittesten. Nu is de vakantie klaar en weet ik dat ik doelen moet gaan stellen voor komend schooljaar om een reden te hebben voor alles wat ik doe. Dit had ik in jaar twee niet en toen ging ik er onderdoor. Dit wil ik zeker niet nog eens meemaken. Dus ondanks hoe spannend ik het vind om weer te beginnen, weet ik ook dat ik weer allemaal vette dingen ga doen die ook tering eng zijn. Maar waarvan ik weet dat als ik ze gedaan heb ik alleen nog maar meer zal gaan groeien.

Ook weet ik dat de controler in mij weer meer aanwezig gaat zijn de eerste weken van school. Dit is zeker niet erg, maar moet ik er niet in gaan doorslaan. De controler in mij is iemand die van tevoren moet weten wat er moet gaan gebeuren, plant elke week, wil te veel doen en vergeet dan zichzelf. Gelukkig weet ik dit van mijzelf dus heb ik een hulpmiddel om hier niet in door te slaan. Elke avond blik ik namelijk even terug op de dag, mediteer ik soms en denk ik na over hoeveel tijd ik dingen heb gedaan waarvan ik energie kreeg. Of er dingen zijn geweest die alleen maar energie kostte en dan vraag ik mij af waarom ik die dingen dan deed. Zo heb ik een ‘controle’ moment om mijzelf niet te verliezen in de controler, maar om de controler te verliezen in mijzelf. Snap je hem nog?
Wat school betreft heb ik nog 1 presentatie en dan heb ik alle punten van mijn minor van het tweede half jaar van jaar drie binnen. Dit betekent dat ik dan geen punten mis van de afgelopen drie jaar. Na de introductie week begin ik negen september met school. Het half jaar dat ik nog moet inhalen van jaar drie. Een half jaar lang staat er een project genaamd ‘Vitale Stad’ op de planning. In groepjes ga je aan het werk om een stad ergens in Europa vitaler te maken. Daarna ga ik of in februari beginnen met afstuderen, of heb ik dan de keuze gemaakt om nog een minor te gaan doen en dan met het reguliere programma mee te doen en dan in september volgend jaar te gaan afstuderen. Voordat ik deze keuze maak ga ik nog op school zitten om te kletsen over verschillende masters die ik misschien wel wil gaan volgen. Ik weet dan wat ik allemaal nodig zou moeten hebben om die master te gaan doen, waardoor het doel om te gaan afstuderen ook duidelijker wordt en de reden om te gaan afstuderen er ook is. Gelukkig is dit nog een half jaar verwijderd en kan ik mij nu eerst focussen op het eerste half jaar.

 

Wat staat er tot nu toe op de planning?

-          Vanaf 9 september begint school weer

-          Begin ik aan de Almanak commissie bij de studievereniging

-          14 en 21 september heb ik een cursus bij Les Mills om een officieel papiertje te krijgen voor de Bodypump

-          20 september geef ik de warming up bij de campus trial run

-          En vertrek ik 30 september alweer naar de Ardennen om daar twee weken te zijn voor de eerstejaars Alo en Sportkunde die dan een week gaan hiken en survivallen.

Allemaal weer mokertje mooie dingen gelukkig. Deze week ga ik goed nadenken over mijn korte- en lange termijn doelen voor komend (half) schooljaar. Die deel ik dan volgende week met jullie. Ik ben er weer helemaal klaar voor en heb er weer ontzettend veel zin in.

Het allerleukste wat er nu op de planning staat is dat we vandaag een puppy gaan ophalen!!! Alleen maar liefde.

 

Zie jullie volgende week weer.

 

Kusjes Tamar

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0