Genieten en overgave

Misschien heb je maandag mijn post gezien met mijn doel, maar misschien ook niet. De post is wel waarom ik vandaag schrijf wat ik ga schrijven. Maandag ging mijn post over genieten in het moment. Dit wil ik namelijk meer leren en meer gaan doen. Dus toen ik maandag avond terugkwam van werk was het voor mij het moment om hier meer op te focus op te leggen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom!


Waarom

De eerste vraag die ik mijzelf stelde maandag was: waarom? Waarom wil ik meer in het moment leven en genieten van dat moment? Dit heeft er mee te maken dat ik steeds meer doorheb dat ik in drukke periodes aan het leven ben in ‘haast.’ Of dat het als ‘haast’ kan overkomen. Van de wekker gaat, naar zin in het ontbijt, naar zin in als school klaar is en dan zin in als werk klaar is. Alleen maar toeleven naar iets en helemaal vergeten te leven in het nu. Want de geschiedenis is geweest en daar kunnen we niets aan veranderen en de toekomst weten we niet. Dus waarom ga ik dan in %$#naam overal naar toeleven?!

Dit heeft er denk ik deels mee te maken dat ik het liefst de controle heb en het moeilijk vind/vond om mij over te geven aan een situatie. Dit is door mijn semester break vorig jaar al veel minder geworden en helemaal na het backpacken door Azië. Maar toch merk ik dat ik in Nederland snel in mijn ‘oude’ patroon val en die overgave toch wat minder snel kan of wil. Vandaar dat ik de komende dagen en weken bezig wil zijn met leven in het moment en mijzelf overgeven aan het moment.

Ik merkte namelijk dat ik maandag alleen maar aan het haasten was. De twee week van school was ingegaan en ik had mijn minor presentatie, een gesprek met mijn coach op school, ik wilde aanwezig zijn bij een presentatie, moest van mijzelf nog van andere nummers van de Bodypump leren en toen moest ik ook alweer werken. Thuis gingen de alarmbellen rinkelen en dat is waarom ik nu hier ben.

 

Hoe dan?

Waar ik al mee bezig ben en wat ik ook zeker wil vasthouden de komende dagen is twee a drie keer per dag even een stapje terug te doen. Even uit het moment stappen, om mij heen kijken en genieten van dat moment. Misschien denk je: ‘twee a drie keer is wel heel weinig!’ Of denk je: ‘Jeetje optimistisch hoor, meteen twee a drie keer een stapje terug te doen.’ Maar ik vind het een mooi aantal dus ga ik dit ook zeker proberen.

Maandag avond heb ik dit doel voor mijzelf gezet en dinsdag na school lachte ik mijzelf eigenlijk meteen weer uit. Ik had twee uur school gehad en heb toen alleen maar gedaan, gedaan en gedaan zonder dat ik even dacht: ‘Jooh Tam, chill out!’

Met school werken we nu in groepjes en aangezien ik er tijdens de toetsing niet ben doe ik wat meer vooraf. Fair enough right? Dus als je wat meer doet heb je meer het overzicht en kan je meer sturen en taken uitdelen. Dus heb ik dingen tijdens de les onderzocht, merkte ik dat ik mij soms wat irriteerde, sprak ik dit niet uit, ging ik nog meer onderzoeken en vergat ik dat we dit als team samen doen. Super stom achteraf natuurlijk. Dus toen ik op de fiets naar huis ging moest ik wel wat lachen. Meteen pakte ik even mijn geniet in het moment momentje. Lekker fietsen, muziekje in en afspreken met mijn bestie. Maar zodra ik weer samen was met met haar (gewoon een ander persoon dus) was ik weer van alles aan het plannen en vergat ik weer te leven in het moment. Het was super gezellig, daar niet van, maar was ik er weer wat minder bewust mee bezig.

Dus ja, hoe dan? Lastige vraag…

 

En nu?

Ik kan niet van mijzelf verwachten dat ik dit van de een op andere dag onder controle heb natuurlijk. Wel kan ik aan mijzelf vragen hoe graag ik dit wil. En hoe belangrijk dit is voor mij. Want misschien vind ik het nu nog wat minder belangrijk, ik weet wel dat dit mij in de toekomst alleen maar kan gaan helpen.

Dus gisteravond testte ik een nieuwe vegan creme soepje uit, was ik lekker in het moment aan het koken en keek ik vervolgens naar Netflix genietend van mijn soepje. Ik pakte even een uur voor mijzelf. Geen mobiel bij de hand, alleen Netflix, soepje en ik. Super relaxed was dit.

Het misschien wat minder genieten, maar wel het meer overgeven aan een situatie deed ik vanochtend bij de tandarts. Er moest namelijk voor het eerst in mijn leven geboord worden. Dus moest er ook voor het eerst een verdoving in mijn mond. Vond ik het heel spannend? Ja, wel een beetje. Maar tegelijkertijd dacht ik: ‘Ik kan mij nu wel druk maken over deze situatie, maar het gebeurt toch. Dus kan ik mij er maar beter aan over geven.’ Zo gedacht zo gedaan en viel het ontzettend mee en ben ik met een verdoofde rechterkant van mijn mond deze blog aan het typen. Wat een gek gevoel zeg, zo’n verdoving haha.

 

Welke stappen ga nu ondernemen

Wat ik nu ga doen ik proberen om meer in het moment te leven. Ik ga proberen om gewoon even, ook al is het maar een minuut, even een stapje terug te doen. Alleen maar kleine stapjes ga ik zetten deze week. En lukt het helemaal niet dan heb ik nog een back-up plan. Dan zet ik gewoon een aantal keer per dag de wekker en moet ik dan verplicht een geniet momentje pakken. Dat is natuurlijk veel minder fijn omdat je niet weet in wat voor moment je dan zit, maar dan pak ik ze wel.

Ik ben echt nog heel erg zoekende en wil graag tips van jullie ontvangen over hoe je meer in het moment leeft en je meer overgeeft aan de situatie.

 

Let me know!

 

Dikke kus,

 

 

Tam

Reactie schrijven

Commentaren: 0