Anwärter halen in Austria

Vanavond is het zover. Dan vertrek ik met vijf andere collega’s richting Kitzbühl in Oostenrijk en ga ik deelnemen aan een 10-daagse cursus om mijn lesbevoegdheid (Anwärter) voor het skiën te halen. Om 21:00uur word ik door twee collega’s opgehaald, rijden we heel Nederland nog door en vervolgens gaat ons avontuur beginnen. 


Elke winter heeft mijn werk, FlowReizen, winterreizen in de aanbieding voor alle lieve deelnemers. Het is dan natuurlijk relevant dat je, als je een winter ski-reis gaat begeleiden, je een papiertje hebt voor het lesgeven in het skiën. Ook al ski je al je hele leven, lesgeven/ deelnemers veilig houden, is toch wat anders dan zelf skiën. Nu was er een aantal weken geleden de vraag vanuit werk gekomen welke mensen dit graag zouden willen halen. Zo kunnen er meer verschillende begeleiders mee tijdens de winterreizen. Hier was natuurlijk geen twijfel over mogelijk en na paar dagen wachten kreeg ik de mail dat ik dit jaar mee mocht!

Wat gaat er nou precies gebeuren tijdens deze 10 dagen?

22 november gingen wij met de collega’s oefenen voor deze cursus in de skihal in Zoetermeer. Een collega, die de lesbevoegdheid al heeft, begeleide ons die dag. Tijdens deze dag leerden we heel kort de opbouw van de cursus. Deze legt namelijk de focus op het lesgeven aan beginnende skiërs. Ouder of kind maakt dan niet zoveel uit. Dus gingen we helemaal terug naar de basis. Van glijden op 1 ski, naar 2 ski's. En van een pizzapunt de hele afdaling, naar een pizzapunt alleen in de bochten. Dit is super onnatuurlijk als je zelf al heel lang zonder moeite en denken aan het skiën bent. Helemaal nu je de focus weer gaat leggen op de échte basis technieken.

 

Dit is ook wat er zo in Oostenrijk gaat gebeuren. De dagen zien er namelijk als volgt uit: overdag zijn we van half 9 tot half 3 bezig met de praktijk op de piste. Dan hebben we twee uur pauze en gaan we vervolgens van half 5 tot half 8 door naar de theorie. Drukke en lange intensieve dagen dus. Daarbij komt ook nog dat alles in het Duits is. Dus fysiek en mentaal gaan we er helemaal af.

De laatste dag sluiten we af met de toetsing. Je hebt een theoretische toets en drie verschillende praktijkdelen. Dit vindt zondag de 15de plaats. En na de toetsing stappen wij ons busje weer in en rijden we weer richting Nederland. Dan zijn we de 16de weer thuis, heb ik nog maar 3 dagen school en is het alweer kerstvakantie…

 

Omdat de tijd nu weer super snel gaat, moet ik ook eerlijk toegeven dat ik mij nog even mentaal moet voorbereiden. Ik zit lekker op mijn plekkie hierzo in Grunn. Het gaat lekker op school, ik vind het allemaal super interessant. Werk gaat heel fijntjes en alles om mij heen loopt gewoon. Dus het besef dat ik anderhalve week weg ben is opeens moeilijker dan ik zou willen. Heel gek vind ik dit. Helemaal omdat ik vorig jaar in Azië zat.

Aan de andere kant is dit een heel goed teken, aangezien dit betekent dat het dus heel fijn is waar ik woon en dat mijn omgeving mij lief is. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon spanning, aangezien het een nieuwe en onbekende situatie wordt. Het voelt voor mij een beetje als het begin van een Flow reis. Maar desondanks mijn gezeur, mag ik zeker niet zeuren. Ik mag heerlijk gaan genieten van de mooie bergen, sneeuw en de gezelligheid. Zin maken we morgen en de rest komt wel.

 

We gaan knallen de komende dagen!!!!

 

 

Dikke kus,

 

Tamar

Reactie schrijven

Commentaren: 0