Oflline voor een paar dagen

Het is dan wel meivakantie, maar door het hele Corona gebeuren is daar niet zo veel van te merken. Ik had een afspraak staan op Koningsdag, want ja zo’n feesie was het ook weer niet. Veel uren werk ik aan de social media van Sportief90 en ondertussen ben ik bezig met de organisatie van de Outdoor Experience, voor de eerstejaars sportstudenten eind september, als dat natuurlijk door kan gaan…

Het voordeel van Corona is de productiviteit van het werken achter de laptop.

Het nadeel van Corona is de productiviteit van het werken achter de laptop en het niet doorhebben dat je + 3 uren bezig bent met typen.

 

Tijd voor wat rust. 


Wat mij opvalt is dat ik veel meer kijk naar schermen dan dat ik deed voordat alles dicht ging. Lastig vind ik het dan ook om een pauze in te lassen als ik in een lekkere ‘werk’ flow zit. Wat als gevolg heeft dat ik na een aantal uur lekker typen mentaal helemaal op ben. Productief ben ik zeker, op bepaalde momenten, maar daarnaast merk ik dat mijn energielevel enorm aan het dalen is. Het vinden van een routine is er. Maar het vinden van een werk/rust balans is lastiger dan ik dacht. Dus heb ik besloten om even een aantal dagen offline te gaan.

Even weg uit Groningen en lekker de natuur in. Wandelen, spelletjes spelen, een boekje lezen, mediteren, sporten, yoga en vooral genieten van het zijn in het nu en met elkaar. Dus vanaf vanmiddag gaat het internet op al mijn apparaten uit en ga ik mij even focussen op mijzelf en mijn omgeving.

 

Misschien ben ik de enige die hier last van heeft, misschien ook niet. Doordat ik nu erg gewend ben geraakt aan het thuis werken, de routine er zeker is, merk ik dat ik vooral aan het doen ben om wat te doen. Het doen om de vastigheid en het ritme. En vervolgens erg gespannen zijn, veel inplannen en weinig rust nemen. Dit stapelde zich de afgelopen dagen zo erg op dat ik het even allemaal niet meer wist. Ik zat mentaal vol, sliep onrustig, voelde mij niet lekker in mijn lichaam en zat ik gewoon echt even vast.

Voor mij helpt het dan enorm om de dagen en weken te evalueren met mijzelf. Wat heb ik de afgelopen dagen gedaan, waar kreeg ik energie van en wat koste energie? Is hier een balans in te vinden of is er juist 1 erg overheersend? Is dit dan positief of negatief etc. Toen ik erachter kwam dat vooral het ‘energieslopende’ overheerste en ik daar bewust van werd, was er maar 1 vraag nodig. Namelijk waar heb ik nu zin in, wat heb ik nodig om weer even helemaal op te laden? Waar krijg ik energie van? En dat was lekker op avontuur gaan. De bossen in, veel wandelen, even wat minder mensen om mij heen en energie krijgen van mijzelf en mijn omgeving. Dus zo gezegd zo gedaan. Even drie dagen weg, even offline en vooral weer opladen met nieuwe en positieve energie. 

 

Hoe mooi is het? Dat je als persoon steeds bewuster wordt van wat je doet en wat je nodig hebt. Dat je steeds beter weet hoe je als persoon in elkaar zit en merkt aan jezelf dat je even een stapje terug moet doen. En nog mooier is het dan, dan ik weet wat ik op dat moment dat het te veel wordt, weet wat ik nodig heb en wie ik nodig heb.

Een heel mooi geluksmomentje voor mij en misschien na het lezen van deze blog een leermoment voor jullie. Wat doe je op een dag eigenlijk allemaal? Misschien ben je wel productiever dan je denkt. En wat je doet, kost dat dan energie of krijg je daar energie van? Zoek vooral die balans, of zorg er zelfs voor dat het krijgen van energie overheerst. Schrijf je succesmomentjes van de dag op en wees trots op elke stap die je weer hebt gezet richting je doel. En vooral, wees trotser op de momenten waarop je bewust wordt van het feit dat je even een stapje terug moet doen. Want dat is vaak lastiger en confronterende dan de geluksmomentjes die je een stap naar voren helpen.

 

Ik zeg, peace out voor de komende dagen. En tot dinsdagavond/woensdagochtend.

 

Dikke kus,

 

 

Tam

Reactie schrijven

Commentaren: 0