Officieel vegan #huts

Ja, je leest het goed. Mevrouw van der Veen heeft besloten om na een challenge van ‘De week zonder vlees+’ een lifestyle te maken.

Vorige week ging ik de uitdaging aan om een week lang geen dierlijke producten te eten. Het was de week zonder vlees en ik hou enorm van extra uitdagingen. Of nou ja, een uitdaging? Dat was het eigenlijk niet. Ik vond vegan mensen altijd een beetje zweverig. Zo’n zweefteef/ hippie persoon ofzo. Dat is natuurlijk een mega aanname, maar ja, als je niet zoveel of niets weet over die leefstijl, dan krijg je al snel die aanname.

 

Wat mag je eigenlijk allemaal eten als je vegan bent? Ik dacht altijd alleen maar aan tofu, soja, groente en fruit. Maar dit is natuurlijk helemaal niet zo. Je mag zo veel meer eten dan je denkt en dat maakt het ‘vegan’ zijn helemaal geen uitdaging, maar meer een lifestyle, een gezondere lifestyle. 

Waarom vegan?

Zoals jullie misschien wel weten heb ik hele gevoelige darmen. Al een aantal jaar ben ik aan het struggelen met eten. Wat kunnen mijn darmen wel handelen en wat niet? In 2016 kwam ik erachter dat eten, dat heel veel vet bevat, zoals gefrituurd eten of Domino’s pizza’s, een dikke no go zijn voor mijn darmen. Dus dit at ik daarna ook niet meer. Als ik bij mijn vader was, waar we op zaterdag patat dag hadden, was ik altijd misselijk en moe op zondag. Als ik bij mijn moeder was, waar we vaak patat aten op zondag, was de maandag een moeilijke dag.

Oké, dat was dus opgelost, maar nog steeds deden mijn darmen gek. Ook was ik vaak energieloos en voelde ik mijzelf niet altijd fit. En dit was niet omdat ik te weinig sliep, ongezond at of te weinig vitamines binnen zou krijgen. Want ik ben altijd al bezig geweest met een gezonde leefstijl.

Vorig jaar kwam ik erachter dat mijn darmen koemelk helemaal net lekker vinden. Lees blog: Dat is pech, zuivel weg!

 

Dus de producten die koemelk bevatte zo snel mogelijk verwijderen en omwisselen voor plantaardige producten. Alpro yoghurt en kwark, kokos-, amandel, havermelk en soja proteïn eiwitpoeder. Maar helaas, nog steeds waren mijn darmen van slag. Tot dat ik vorige week vegan ging eten. Nog steeds zijn mijn darmen van de rit, maar op een andere manier. Ik heb meer energie, voel mij enorm gezond, fit en echt weer vrolijk. Mijn lichaam is nog heel erg aan het omschakelen, maar vind het totaal niet vervelend dat ik alleen nog maar plantaardig eet. En eerlijk gezegd, vind ik dit ook helemaal niet erg. Natuurlijk is het enorm omschakelen en is het ook vooral wennen. Bedoel, I LOVE MEAT, maar ik hou ook van mijn lichaam en een gezond lichaam. En eieren, eieren zijn lekker en makkelijk als je gaat bakken. Maar dat zijn bananen, of appelmoes ook. Zo probeer ik alle recepten die ik altijd maakte te veranderen in vegan recepten. En dit is helemaal niet moeilijk!

Alleen maar konijnenvoer dus?

Veel mensen, waar ik er ook 1 van ben/was, denken dat je als vegan echt niets meer mag eten. Maar jeetje, wat valt dit mee. Ik heb een aantal voorbeelden die je doen verbazen dat ze eigenlijk gewoon vegan zijn:

-          Oreo: deze werden altijd gemaakt van melkpoeder, maar sinds een aantal jaar hebben ze de melkproducten veranderd in rijstmiddelen en palmolie

-          Pure Tony’s: bij pure chocolade voegen ze eigenlijk nooit melk toe

-          Naturel chips: niet dat ik een echte chips eter ben, maar het mag. Ook Croky bolognese en Pringles naturel en BBQ

-          Koekjes: wel ben ik een mega koekjesmonster en gelukkig is de lijst met koekjes oneindig lang. Van stroopkoeken naar krakelingen en van Verkade kaneel naar Snelle Jelles’

-          Hartig: bij hartige producten kunnen we ook nog wel lang doorgaan. Huismerk pesto van de AH en Jumbo, plantaardige kroketten, Chinese tomatensoep, cassave kroepoek en ga zo maar door.

 

Het is fijn om te weten dat je niet verplicht bent om alleen maar humus op je rijstwafel of wrap te smeren en altijd maar te toppen met groente of fruit. De mogelijkheden zijn reuze en het lichaam reageert geweldig. Wel merk ik dat ik automatisch gezonder eet, omdat je meer gefocust bent op alle groente en fruit. Op dinsdag naar de markt en genoeg groente en fruit inslaan voor de hele week.

 

Mijn vegan avontuur is begonnen en ik kan niet wachten om meer en meer informatie en ervaringen met jullie te delen.

 

Dikke kus,

 

 

Tams 

Reactie schrijven

Commentaren: 0